Vírník Calidus

Vírník Calidus je jedním ze tří modelových produktů německé společnosti AutoGyro. První prodej proběhl v roce 2009 a ihned si získal velkou oblibu. Zejména pro velkou výhodu v podobě uzavřené kabiny a vynikající obratnosti.

Calidus je dvoumístného uspořádání, pasažér sedí za pilotem. Na nosný rám který je svařený z ocelových profilů je připevněna přední část z kompozitové skořepiny tvořena uhlíkovými vlákny. K rámu jsou dále připevněna zadní podvozková kola, která jsou bržděná. Přední kolo je zatáčecí. Následuje motorové lože s motorem Rotax 912, ocasní plochy a vše je zakončeno v horní části duralovou hlavou rotoru. O dopředný pohyb se stará za letu stavitelná třílistá tlačná vrtule.

 

Princip

Před startem se provede předrotace rotoru a to za pomocí propojení motoru, úhlové hydraulické spojky a kardanové hřídele. Po dosažení potřebných otáček na rotoru se hnací ústrojí odpojí a dále je rotor roztáčen pouze dopřednou rychlostí za pomoci tlačné vrtule. Odbržděním podvozku a rozjetím vznikne vztlak, rotor nahrazuje křídlo a vírník vzlétne. Díky tomuto principu vírník vzlétne jako letadlo, ale ve vzduchu se dokáže přiblížit chování vrtulníku.

Calidus za letu vyniká svoji manévrovatelností, dokáže lépe odolávat vzdušným poryvům oproti klasickým letadlům. Maximální rychlost je stanovena na 180 Km/h, minimální je 30 Km/h. Pocitově se dá s vírníkem ve vzduchu zastavit za pomalého vyklesávání a minimální dopředné rychlosti.  Tato možnost razantně odlišuje vírník od klasických letadel, protože nabízí posádce bezkonkurenční výhled z letadla v rozmezí vice jak 180°. Stejně tak za pomoci minimální dopředné rychlosti dokáže proletět daný úsek pomaleji a tím nabízí posádce delší zážitek při pozorování krajin, řek, památek atd.

Nepřehlédnutelnou výhodou vírníku je více méně celoroční využití pro létání. Po konzultaci s pilotem se dá létat např. i na sněhu za mírného sněžení či deště. Vždy jde především o bezpečí posádky a docílení krásného zážitku z letu.

Přijďte sami vyzkoušet.